In caz de furt in strainatate
In caz de accident in strainatate
In caz de imbolnavire in strainatate
In caz de arest in strainatate

I. FOARTE IMPORTANT

I.1. In caz de furt in strainatate

Dacă sunteţi cetăţean român şi, fiind în străinătate, ajungeţi să fiţi implicat într-un incident în urma căruia vi s-au furat sau aţi pierdut actele, banii sau alte obiecte, este bine să ştiţi următoarele:

- Anunţaţi imediat autorităţile locale de poliţie;
- Căutaţi să beneficiaţi de prezenţa şi de declaraţiile unor martori care să ajute la descrierea faptelor şi a făptaşului;
- Însoţiţi declaraţia făcută la poliţie cu o listă a obiectelor care v-au fost furate sau v-au dispărut;
- Solicitaţi autorităţilor de poliţie emiterea unui raport (raportul poliţiei vă va fi de folos în cazul în care obiectele furate sau dispărute erau asigurate);
- Dacă v-a fost furat paşaportul sau alt act de identitate românesc, anunţaţi imediat ambasada sau consulatul României (acestea vă vor putea elibera un titlu de călătorie, pentru reîntoarcerea în ţară);
- Dacă vi s-au furat banii, anunţaţi familia sau rudele apropiate şi solicitaţi-le sprijinul financiar pentru continuarea călătoriei sau pentru întoarcerea în ţară.

Ce poate face personalul consular al României

- Dacă vi s-a furat sau aţi pierdut paşaportul, vă poate elibera un titlu de călătorie pentru reîntoarcerea în ţară;
- Poate contacta familia dumneavoastră, pentru a o anunţa despre incident şi pentru a îi transmite eventualele dumneavoastră solicitari;
- Vă poate recomanda avocaţi sau translatori locali, care să vă asigure reprezentarea în faţa autorităţilor, pentru eventuale cereri sau proceduri penale sau civile în legătură cu incidentul în care aţi fost implicat.

Ce nu poate face personalul consular al României

- Nu poate desfăşura anchete sau investigaţii în legătură cu incidentele petrecute pe teritoriul unui stat străin; numai autorităţile acelui stat au jurisdicţie pentru cercetarea acestor fapte;
- Nu vă poate asigura reprezentarea juridică;
- Nu poate plăti cheltuielile de judecată sau costurile altor proceduri judiciare;
- Nu poate plăti costuri de transport;
- Nu poate plăti costuri de cazare la hotel sau cheltuieli medicale şi nu poate acoperi angajamente rămase neonorate în sarcina dumneavoastră.

I.2. In caz de accident in strainatate

Dacă sunteţi cetăţean român şi, fiind în străinătate, ajungeţi să fiţi implicat într-un accident de circulaţie în urma căruia aţi suferit vătămări corporale sau deteriorarea unor bunuri, este bine să ştiţi următoarele:

- Anunţaţi imediat autorităţile locale de poliţie;
- Căutaţi să beneficiaţi de prezenţa şi de declaraţiile unor martori care să ajute la descrierea împrejurărilor în care s-a produs accidentul;
- Însoţiţi declaraţia făcută la poliţie cu o listă a obiectelor care au fost deteriorate sau distruse;
- Solicitaţi autorităţilor de poliţie emiterea unui raport (raportul poliţiei vă va fi de folos în cazul în care obiectele deteriorate sau distruse, inclusiv autoturismul erau asigurate);
- Dacă accidentul a avut urmări uşoare (avarierea autoturismului), notaţi elementele de identificare ale celuilalt autovehicul implicat în accident şi ale societăţii de asigurare a acestuia;
- Fiecare poliţă de asigurare emisă de o societate de asigurare autorizată din România are înscris pe ea un număr de telefon la care se răspunde în regim de permanenţă; apelaţi numărul de telefon înscris pe poliţă şi urmaţi toate îndrumările ce vă sunt adresate;
- Păstraţi documentele de plată până la înapoierea în ţară pentru a le prezenta societăţii de asigurare;
- Dacă accidentul a avut urmări grave (persoane rănite sau decedate), anunţaţi poliţia locală, după ce aţi acordat primul ajutor, iar apoi contactaţi ambasada sau consulatul României;
- Dacă purtaţi un telefon mobil pe durata călătoriei în străinătate, asiguraţi-vă, înainte de plecare, că aţi introdus în memoria telefonului numerele de telefon ale ambasadelor şi consulatelor României din ţările pe care urmează să le vizitaţi; aceste numere de telefon sunt disponibile pe site-ul web al Ministerului Afacerilor Externe (www.mae.ro).

Ce poate face personalul consular al României:

- Dacă în urma accidentului paşaportul dumneavoastră a fost distrus sau pierdut, vă poate elibera un titlu de călătorie pentru reîntoarcerea în ţară;
- Poate contacta familia dumneavoastră, pentru a o anunţa despre accident şi pentru a îi transmite eventualele dumneavoastră solicitari;
- Vă poate recomanda avocaţi sau translatori locali, care să vă asigure reprezentarea în faţa autorităţilor, pentru eventuale cereri sau proceduri penale ori civile în legătură cu incidentul în care aţi fost implicat;
- Poate interveni pentru acordarea ajutorului medical necesar.

Ce nu poate face personalul consular al României:

- Nu poate interveni în urmărirea cazului dumneavoastră, decât în măsura în care legislaţia locală permite o astfel de intervenţie şi numai cu acordul şi sprijinul autorităţilor locale;
- Nu poate desfăşura anchete sau investigaţii în legătură cu accidentele petrecute pe teritoriul unui stat străin; numai autorităţile acelui stat au jurisdicţie pentru cercetarea acestor fapte;
- Nu vă poate asigura reprezentarea juridică;
- Nu poate plăti cheltuielile de judecată sau costurile altor proceduri judiciare;
- Nu poate plăti costuri de transport;
- Nu poate plăti costuri de cazare la hotel sau cheltuieli medicale şi nu poate acoperi angajamente rămase neonorate în sarcina dumneavoastră sau a persoanei decedate.

I.3. In caz de imbolnavire in strainatate

Călătoriile în străinătate nu sunt întotdeauna ferite de riscul îmbolnăvirii sau de cel al suferirii unor accidente care afectează starea sănătăţii. Condiţiile climatice, de mediu, prezenţa unor boli sau epidemii, a unor medii alergogene pot influenţa orice persoană, chiar dacă starea sănătăţii la plecarea din România este bună. În timpul unei călătorii în străinătate se pot întâmpla accidente din cele mai diverse, care afectează sănătatea sau care pot pune în pericol chiar viaţa. În astfel de situaţii, accesul imediat la asistenţă medicală este indispensabil, dar el presupune costuri care, de regulă, sunt foarte ridicate (o zi de internare medicală în majoritatea statelor lumii costă între 500 şi 1500 de dolari, iar transportul aerian special, cu aero-ambulanţă, poate varia între 20.000 şi 250.000 de dolari).
Asigurarea de călătorie care include şi acoperirea costurilor medicale în caz de îmbolnăvire, accident sau deces este cea mai bună protecţie pentru astfel de situaţii. O astfel de asigurare oferă călătorului posibilitatea accesării imediate a asistenţei medicale necesare şi oferă familiei sale confortul şi siguranţa că, orice se întâmplă, el beneficiază de asistenţă şi îngrijire iar costurile sunt suportate de compania de asigurări.
De aceea, recomandăm tuturor cetăţenilor români care călătorersc în străinătate să încheie poliţe de asigurare de călătorie care includ şi acoperirea costurilor medicale în caz de îmbolnăvire, accident sau deces. Recomandăm ca aceste poliţe de asigurare să acopere întreaga durată a călătoriei, din ziua plecării din România până în ziua întoarcerii.
Este foarte important ca decizia dumneavoastră de a călători în străinătate să se bazeze pe posibilitatea de a încheia o astfel de poliţă de asigurare.
Autorităţile române au încheiat, cu o serie de state, acorduri privind condiţiile de acordare a asistenţei medicale pe bază de reciprocitate, condiţii de care beneficiază cetăţenii români care călătoresc în aceste state: Albania, Armenia, Bulgaria, Cipru, China, Croaţia, Cuba, Egipt, Grecia, Liban, Lituania, Marea Britanie, Macedonia, Republica Moldova, Siria, Serbia Muntenegru, Slovenia, Tunisia, Turcia, Ucraina şi Ungaria. Aceste acorduri se referă însă, de regulă, la acordarea asistenţei medicale în situaţii de urgenţă, deci sunt limitate numai la acele situaţii care pot fi încadrate ca urgenţe medicale. De îndată ce situaţia de urgenţă medicală a fost înlăturată, pacientului îi revine responsabilitatea suportării tuturor costurilor pentru asistenţa medicală încă necesară, pentru tratament sau, eventual, pentru transportul în România.
Chiar dacă veţi călători în unul dintre aceste state, vă recomandăm să nu omiteţi să încheiaţi poliţe de asigurare de călătorie. Ele vă pot fi de folos în situaţiile care nu se încadrează la categoria urgenţe şi deci nu sunt reglementate de acordurile menţionate.

Atunci când vă planificaţi o călătorie în străinătate, vă recomandăm să aveţi în vedere următoarele:

- Informaţi-vă despre situaţiile de risc de boală din zonele pe care doriţi să le vizitaţi;
- Consultaţi un medic specialist şi solicitaţi-i recomandările de prevenţie a unei îmbolnăviri;
- Asiguraţi-vă că vaccinările recomandate de medic sunt făcute la timp;
- Asiguraţi-vă că deţineţi medicaţia recomandată de medic pentru afecţiunea pe care o aveţi, dacă tratamentul este necesar şi pe durata călătoriei;
- Încercaţi să aflaţi cum şi unde se pot obţine îngrijiri medicale în ţara pe care o veţi vizita; ambasadele şi consulatele României deţin liste cu spitalele şi unităţile medicale specializate care pot oferi asistenţă medicală;
- Încheiaţi o poliţă de asigurare de călătorie, care să acopere şi cheltuieli medicale în caz de îmbolnăvire, accident sau deces;
- Includeţi în bagaje o trusă sanitară de călătorie, care să conţină, între altele, materiale medicale şi de prim ajutor, un termometru, batiste higienice, alcool.

Dacă vă aflaţi în străinătate şi vă îmbolnăviţi sau suferiţi un accident care necesită acordarea de asistenţă medicală, vă recomandăm următoarele:

- Luaţi legătura imediat cu cea mai apropiată unitate medicală;
- Dacă nu aveţi acces la unităţile medicale, luaţi legătura cu ambasada sau consulatul României; personalul consular vă poate recomanda unităţile medicale din apropiere;
- Explicaţi medicului situaţia dumneavoastră de sănătate, eventuale afecţiuni anterioare, restricţii la medicaţie etc.;
- Prezentaţi medicului poliţa de asigurare medicală sau de călătorie;
- Dacă nu cunoaşteţi limba locală, solicitaţi prezenţa unui translator sau solicitaţi să fie contactată ambasada sau consulatul cel mai apropiat al României.

Ce poate face personalul consular al României:

- Poate contacta familia dumneavoastră, dacă doriţi, pentru a o anunţa despre situaţia dumneavoastră medicală şi pentru a îi transmite eventualele dumneavoastră solicitari;
- Vă poate recomanda unităţi medicale care să vă asigure serviciile necesare;
- Dacă internarea dumneavoastră se face pentru o perioadă mai îndelungată, vă poate vizita, dacă doriţi;
- Dacă sunt necesare formalităţi pentru aranjarea transportului dumneavoastră în România în condiţii speciale, poate interveni în realizarea acestor formalităţi.

Ce nu poate face personalul consular al României:

- Nu vă poate crea o situaţie mai favorabilă decât cea a propriilor cetăţeni ai ţării respective;
- Nu poate plăti cheltuielile medicale, cheltuielile de tratament, medicaţia sau cheltuielile de transport în România;
- Nu poate interveni la compania de asigurări pentru a formula pretenţii în numele dumneavoastră;
- Nu vă poate asigura cazarea în spaţiile ambasadei sau consulatului şi nu poate plăti costurile cazării dumneavoastră la hotel;
- Nu poate reglementa situaţia unor eventuale angajamente ale dumneavoastra rămase neonorate ca urmare a îmbolnăvirii sau accidentului.

I.4. In caz de arest in strainatate

Dacă ajungeţi să fiţi arestat sau reţinut în altă ţară, este bine să ştiţi că personalul consular al României din ţara respectivă vă poate ajuta, în limitele permise de legislaţia naţională a acelei ţări şi în limitele permise de dreptul internaţional.

Este bine să ştiţi că, în temeiul normelor internaţionale, aveţi o serie de drepturi şi că puteţi cere autorităţilor străine să vi le respecte. Aceste drepturi sunt următoarele:

- Dreptul de a cere ca ambasada sau consulatul României să fie notificat despre arestarea sau reţinerea dumneavoastră;
- Dreptul la asistenţă consulară (în limitele descrise mai jos);
- Dreptul de a contacta familia (aceasta o poate face şi personalul consular, numai cu acordul dumneavoastră);
- Dreptul la asistenţă juridică (avocat numit din oficiu sau avocat angajat de dumneavoastră sau de familia dumneavoastră);
Dreptul la asistenţă medicală;
- Dreptul la translaţie în limba ţării respective (translator numit din oficiu sau, acolo unde este posibil, translator recomandat de ambasadă sau de consulat);
- Dreptul la corespondenţă prin poştă (cu respectarea regulilor prevăzute de legislaţia ţării respective);
- Dreptul de a primi vizite (din partea personalului consular sau din partea familiei);
- Dreptul de a fi transferat pentru executarea pedepsei în România (numai după pronunţarea unei sentinţe de condamnare şi numai din ţările care acceptă această procedură, pe baza unor acorduri internaţionale şi pe baza legislaţiilor lor naţionale);
- Dreptul la asistenţă din partea unor organisme internaţionale neguvernamentale (coordonatele organismelor internaţionale neguvernamentale care pot oferi asistenţă în ţara respectivă vă pot fi puse la dispoziţie de personalul consular).

Dacă aveţi un membru de familie arestat sau reţinut în altă ţară, este bine să ştiţi că îl puteţi ajuta în următoarele moduri:

- Vă puteţi interesa despre situaţia lui fie direct, la autorităţile ţării respective, fie prin intermediul personalului consular al României din acea ţară (la numerele de telefon ale ambasadelor şi consulatelor României sau la numerele de telefon ale Direcţiei Relaţii Consulare din MAE: 319-6870 sau 319-6871);
- Puteţi să faceţi demersuri pentru angajarea unui avocat care să îi asigure reprezentarea în justiţie;
- Puteţi să îl vizitaţi la locul de detenţie (cu respectarea formalităţilor prevăzute de legislaţia naţională a ţării respective);
- Puteţi să îl sprijiniţi financiar (acoperind cheltuielile de reprezentare, expertiză sau alte proceduri judiciare);
- Puteţi să îi trimiteţi corespondenţă scrisă poştală (cu respectarea regulilor prevăzute de legislaţia naţională a ţării respective);
- Puteţi să îl ajutaţi să îndeplinească procedurile prevăzute de lege pentru transferul în România în vederea executării pedepsei (în măsura în care ţara respectivă acceptă această procedură şi în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă).

Ce poate face personalul consular al României:

- Poate insista să ia legătura cu dumneavoastră, după primirea notificării de arest sau reţinere din partea autorităţilor locale (notificarea autorităţilor constituie documentul oficial care declanşează procedura asistenţei consulare în raport cu autorităţile locale);
- Vă poate vizita la locul de detenţie (cu respectarea regulilor prevăzut de legislaţia naţională a ţării respective);
- Vă poate recomanda avocaţi sau translatori pe care să îi puteţi angaja pentru asigurarea reprezentării juridice în faţa autorităţilor;
- Poate semnala autorităţilor locale eventualele neregularităţi constatate de dumneavoastră în aplicarea regimului de detenţie;
- Poate semnala autorităţilor locale eventualele afecţiuni medicale care necesită o atenţie specială pe durata detenţiei;
- Poate transmite mesaje familiei dumneavoastră, dacă doriţi acest lucru.

Ce nu poate face personalul consular al României:

- Nu vă poate elibera din detenţie;
- Nu poate influenţa sau interveni în desfăşurarea procedurilor judiciare şi nici în deciziile autorităţilor (poate însă susţine reclamaţiile dumneavoastră în eventualitatea comiterii de abuzuri sau a nerespectării drepturilor de care beneficiaţi);
- Nu vă poate asigura un tratament mai favorabil decât tratamentul aplicat cetăţenilor ţării respective în astfel de situaţii;
- Nu poate plăti cheltuielile de judecată sau costurile procedurilor judiciare (reprezentare juridică, expertiză, translaţie);
- Nu poate plăti cheltuielile medicale;
- Nu poate desfăşura anchete sau investigaţii pe teritoriul unui stat străin;
- Nu vă poate asigura reprezentarea juridică (pentru aceasta aveţi nevoie de serviciile unui avocat);
- Nu vă poate acorda asistenţă consulară dacă sunteţi şi cetăţean al ţării în care aţi fost arestat sau reţinut (asistenţa consulară în cazul persoanelor cu dublă cetăţenie este limitată de normele dreptului internaţional şi de principiul suveranităţii statului pe teritoriul căruia vă aflaţi şi al cărui cetăţean sunteţi);
- Nu poate facilita primirea de pachete (altele decât corespondenţa scrisă) din partea familiei sau a altor persoane.

Sursa: Ministerul Afacerilor Externe
www.mae.ro

Adresa: Aleea Alexandru nr. 31, Sector 1, Bucureşti, cod 011822
Telefon: (40 21) 319.21.08 sau 319.21.25
Fax: (40 21) 319.68.62
E-mail: opinia_ta@mae.ro

VreauBileteAvion.ro va ofera posibilitatea de a rezerva online bilete avion pentru curse de linie catre orice destinatie, cu orice companie aeriana.
Deasemenea, puteti opta pentru rezervarea online de bilete avion ieftine cu una dintre cele mai cunoscute companii low cost. Emiterea biletelor de avion din cadrul sectiunii promotii bilete avion este limitata la numarul de bilete incluse in promotie de compania aeriana. Informatiile publicate in site-ul Vreaubileteavion.ro, inclusiv preturile pentru zboruri, sunt oferite cu scop consultativ, ele pot fi modificate oricand. Pentru aflarea tarifelor in timp real dar si pentru a putea efectua rezervari si plati online folositi formularul de cautare.


Copyright © 2013 Vreaubileteavion.ro

Protectia consumatorilor - A.N.P.C Powered by Andreea Stancia